Tätä mieltä minä olen: Osaamista ei kerry ilman tahtoa

Tätä mieltä minä olen -juttusarjassa bravidalaiset paneutuvat rakennusalaa koskeviin ajankohtaisiin väitteisiin, onnistumisiin ja ongelmakohtiin. Sarjan neljännessä osassa Bravidan henkilöstöjohtaja Karin Hussi pohtii osaamisen kehittämistä ja sitä, mikä on opitun soveltamisen merkitys työssä.

Uutiset

TALOTEKNIIKKA on ihmisbisnestä. Me myymme palvelua, jonka tekevät ihmiset. Palvelumme kattaa suunnittelun, asentamisen, huollon ja ylläpidon. Se, kuinka hyvin onnistumme, riippuu ihmisistä ja heidän osaamisestaan.

Kun puhumme osaamisesta, ajattelemme usein tutkintoja, vuosittaisia koulutuspäiviä ja erilaisia kursseja. On helppoa ajatella, että ne pitävät osaamista yllä. Kouluttautuminen on tietenkin tärkeä osaamisen elementti ja rakentaa sen perustan. Varsinainen oppiminen tapahtuu kuitenkin itse työssä, joka päivä.

Kokemuksen perusteella uskon oppimisen 70–20–10-malliin. Se tarkoittaa, että 70 prosenttia oppimisesta tapahtuu varsinaista työtä tekemällä. 20 prosenttia tapahtuu vuorovaikutuksessa toisten kanssa: palautetta saamalla, kokemuksia jakamalla ja kollegan työtä seuraamalla. Muodollisen koulutuksen osuus oppimisesta on vain 10 prosenttia.

KOULUTUSOHJELMILLA ja valmennuskursseilla on luonnollisesti paikkansa, ja niitä tarvitaan jokaisessa kehittyvässä organisaatiossa. Ratkaisevaa on se, miten koulutuksessa opittu tuodaan käytäntöön.

Heti koulutuksen jälkeen olemme yleensä innoissamme: kuulimme hyviä vinkkejä, saimme uusia ideoita, jopa ahaa-elämyksiä ja oivalluksia. Ajattelemme, että huomenna otan nämä opit käyttöön – tai viimeistään silloin, kun olen taas samanlaisen pulman edessä. 

Alun innostuksen jälkeen on kuitenkin tyypillistä, että uudet opit vaikuttavat käytäntöön vähemmän. Ajattelemme, että kehitän tätä sitten, kun on enemmän aikaa. Tai palaan koulutusmateriaaleihin ensi viikolla. Tai kun seuraava projekti alkaa, teen asiat varmasti eri tavalla – tällä kertaa on jo vähän myöhäistä.

On fakta, että opittu unohtuu, jos emme pääse soveltamaan sitä käytännössä.

OSAAMISTA ei ole ilman tahtoa. Tahtoa ei voi kukaan toiselle pakottaa. Bravidalla olemme määritelleet osaamisen – yhden toimintaa ohjaavista perusarvoistamme – niin, että se kattaa taidot, tahdon ja kyvyt. Koulutus antaa taidot, mutta ilman tahtoa ja kykyjä käyttää opittuja taitoja ei osaamistakaan kartu.

Organisaation on tuettava henkilöstön jatkuvaa oppimista varmistamalla, että työnteossa saadut kokemukset ja palautteet välittyvät niille, jotka tätä tietoa tarvitsevat. Jokaisella työmaalla ja huoltokohteella on yhteinen tavoite: saada aikaan paras mahdollinen lopputulos. Sitä ei saavuteta yksin, vaan yhdessä tekemällä. Yhteinen tavoite vaatii tahtoa miettiä kokonaisuutta oman roolin ulkopuolelta ja halua tehdä yhteistyötä muiden kanssa.

Toimiva yhteistyö on organisaation menestyksen kannalta välttämätöntä. Ilman sitä asiakkaamme eivät saa parhaita mahdollisia ratkaisuja eivätkä parasta mahdollista palvelua – siis parasta mahdollista Bravidaa.