Bravida toteuttaa uudelle Ruskeasuon raitiovaunu- ja bussivarikolle putkia ja ilmanvaihtoa

Helsingin Ruskeasuolle nousee Suomen ensimmäinen yhdistetty raitiovaunu- ja linja-autovarikko. Raiteet luovat työmaalla erityiset puitteet myös Bravidan putki- ja ilmanvaihtotöihin.

Uutiset

Ruskeasuon halleista tulee valmistuessaan toinen Helsingin raitioliikenteen päävarikoista. Rakennus on suunniteltu sadalle pitkälle, 28–35-metriselle raitiovaunulle, ja sen katolla on pysäköintialue 220 bussille. Halleilla on toimisto- ja sosiaalitiloja ja siellä paitsi säilytetään, myös kunnostetaan kalustoa.

30 raidetta ja vaihtelevat vuodenajat vaikuttavat olosuhteisiin

Raitiovaunuja ajaakin tulevaisuudessa hallin ovista sisään ja ulos päivittäisille tarkistuksille, puhdistukselle sekä säännölliselle huollolle ja tarvittaville korjauksille. Varikon tuleva arki vaikuttaa jo nyt työmaavaiheessa.

”Putkitöissä esimerkiksi kaikki työt tehdään saksinostimilta, sillä raitiovaunujen kulkemiseen tarvittavat 30 raidetta ovat jo nyt paikallaan hallissa”, kertoo Bravidan putkiurakointia johtava projektipäällikkö Ilkka Riittiö.

Raitiovaunut ajavat ympäri kaupunkia kesät talvet ja tulevat sisään varikolle tietysti suoraan kadulta.

”Syksyllä ja talvella halliin ajaa märkiä raitiovaunuja, mikä on huomioitu niin putkien kuin ilmanvaihdonkin suunnittelussa. Tilassa onkin esimerkiksi erityisiä kosteutta poistavia kuivaimia. Nämähän ovat korjaamohalleja, joissa esimerkiksi hitsataan, joten myös savunpoisto on hoidettava tilassa hyvin”, sanoo ilmanvaihtourakkaa johtava Timo Kivekäs Bravidalta.

Bravidan kokeneiden projektipäälliköiden lisäksi Elias Bremer tekee työmaalla opiskelujensa viimeistä harjoittelua IV-työnjohdossa. Yhdessä he johtavat tällä työmaalla Bravidan laitetoimituksia sekä kaikkiaan 20 putki- ja IV-ammattilaisen työtä.

”Meillä on aikataulupalaverit kaksi kertaa viikossa, ja kerran viikossa on urakoitsijapalaveri. Varaudumme koko ajan siihen, että joustamme aikatauluissa tarvittaessa muiden työvaiheiden niin vaatiessa ja autamme näin yhteisen tavoitteen saavuttamisessa”, Timo Kivekäs kertoo.

Maalämpöä isossa mittakaavassa

Bravida asentaa kohteeseen käyttövesi- ja viemäriputkistot, lämmitys- ja jäähdytysputkistot sekä putkia sulanapitoa, palopostia ja hallien tulevaa maalämmitystä varten.

Varikko tulee olemaan ympärivuorokautisessa käytössä, ja sen ansiosta siellä tulee olemaan käytössä rakennuksen sisäinen energiankierrätys. Maalämpöjärjestelmän jäähdytysverkostojen lauhde- ja hukkalämmöt hyödynnetään rakennuksen lämmityksessä. Tarvittavasta lämmitysenergiasta 92,5 prosenttia tullaan tuottamaan energiankierrätyksellä ja maalämmöllä.

Ruskeasuon raitiovaunu- ja bussivarikko

  • Asiakas: Skanska
  • Kohde: Raitiovaunu- ja bussivarikko Helsingin Ruskeasuolla
  • Toimenpiteet: Ilmanvaihto- ja putkiurakointi
  • Urakka-aika: lokakuu 2022 – tammikuu 2024
  • Lisätietoja: