Hyvin huollettu kiinteistö säilyttää arvonsa – ja säästää aikaa ja rahaa

Talotekniikan säännöllinen huolto ja ennaltaehkäisevä ylläpito pidentävät kiinteistön käyttöikää ja parantavat niin viihtyvyyttä, käytettävyyttä kuin energiatehokkuuttakin. Talotekniikan tietoiskussamme LVI-yksikön päällikkö Ossi Viik avaa, miten service-palvelut vastaavat kiinteistön tarpeisiin ja miten huoltosopimus Bravidan kanssa helpottaa kiinteistön omistajan elämää.

Uutiset

Mitä service-palvelut pitävät sisällään?

Service-palvelu räätälöidään aina asiakkaan senhetkisten tarpeiden mukaan. Teknisten palveluidemme kirjo on erittäin laaja, sillä työ koostuu huolloista ja ennaltaehkäisevästä ylläpidosta, korjauspalveluista, saneerausurakoista sekä takuuhuolloista ja -korjauksista.

Asiakkaitamme ovat sekä yksityishenkilöt että kiinteistöomistajat ja eri toimijat rakennusliikkeistä teknisiin konsultteihin. Teemme mitä vain alan töitä ja otamme kokonaisuudesta vastuun, aina valmiiksi toimivaksi ratkaisuksi asti.

Tavoitteenamme on ylittää asiakkaan tarpeet ja myös tarjota jotain ekstraa. Asiakas voi saada meiltä esimerkiksi ylimääräisiä vinkkejä energiansäästöön. Näin asiakas tilaa suuremmalla todennäköisyydellä palveluitamme myös jatkossa. Lisäksi teemme sen, minkä lupaamme, ja huolehdimme työn korkeasta laadusta.

Service-palvelu on siis englanninkielisen vastineensa mukaisesti palvelua asiakkaan tarpeisiin.

Mihin suuntaan huoltosopimuspalvelut ovat kehittymässä?

Huoltosopimuspalvelut ovat erittäin kilpailtuja Suomessa, sillä ala koostuu useista toimijoista. Kilpailu on pääasiallisesti kustannuskilpailua, mutta ilahduttavasti tilaajaorganisaatiot ottavat nykyään huomioon myös laatupisteet, joissa Bravida yltää korkealle.

Huolloissa valvonta tapahtuu huoltokirjapohjaisesti, jolloin tilaaja voi varmistaa, että huollot on tehty. Myös palveluntarjoajan ja tilaajan väliset kuukausittaiset palaverit tukevat laadun varmistusta kiinteistöissä.

Millaisia palveluja Bravida tarjoaa?

Bravida on mukana kaikessa, mikä liittyy kiinteistön tekniikkaan. Pidämme huolen siitä, että kiinteistö on ennalta huollettu ja epäkohdat rajattu, jotta kiinteistö toimii Suomen vaihtuvissa sääoloissa. Lämmityskaudella ja jäähdytyskaudella on esimerkiksi omat haasteensa, joihin vastaamme ennakoivalla suunnittelulla.

Tulevaisuudessa huoltosopimuspalvelut tilataan suuremmalla todennäköisyydellä yrityksiltä, jotka voivat tarjota mahdollisimman laajan kirjon palveluita. Meiltä löytyvät saman katon alta kaikki talotekniikan alat.

Mitä service-palveluiden avulla voi parhaimmillaan saavuttaa?

Tällä hetkellä energian hinta ja inflaatio kalvavat myös kiinteistöjen omistajia. Jos sama tahti jatkuu, hinnat nousevat korkealle myös vuokraneliöissä. Se taas kiihdyttää inflaatiota.

Me voimme tehdä huollot ja asennukset korkealaatuisilla materiaaleilla, jolloin kestävyys on taattu. Kun onnistumme optimoimaan kiinteistön automaation, vaihtamaan valaisimet ledeihin, lisäämään esimerkiksi lämpöpumpputekniikkaa ja uusimaan ilmanvaihdon puhaltimet energiatehokkaampaan teknologiaan, tulee kiinteistölle säästöjä erittäin lyhyellä maksuajalla.

Voimme tehdä rahaa suoraan tilaajan kassaan toteuttamalla energiaa säästäviä toimenpiteitä. Tämä jos mikä on palvelua isolla P:llä.

Millaisia kohteita Bravida tekee?

Bravidalla on erittäin laaja asiakaskunta Suomen keskeisimpiä kiinteistönomistajia. Kohteina meillä on muun muassa merkittäviä sairaalakokonaisuuksia, teollisuuskohteita, toimitilakiinteistöjä, varastoja ja terminaaleja. Toimimme laajasti kaikilla kiinteistösektoreilla.

Milloin korjauspalveluja ei kannata toteuttaa?

Jos tekniikka on tutkimuksen jälkeen havaittu liian hauraaksi tai korjauksiin menee enemmän resursseja kuin tekniikan uudistamiseen, ei siihen kannata lähteä. Vanha tekniikka voi olla myös energiatehokkuudessa merkittävästi huonompaa kuin uusi.

Monesti ilmoitammekin tilaajalle asiantuntijamme mielipiteen siitä, mitä kannattaa lähteä toteuttamaan uusiksi ja mitä kannattaa korjata. Teemme siis hyvin läheistä yhteistyötä tilaajaorganisaation kanssa.

Millaisia säästöjä huoltosopimus voi tuoda vs. investointi?

Huoltosopimus on usein moninkertaisesti halvempi vaihtoehto jatkaa kiinteistön käyttöikää.

Huoltosopimuksella voimme tuoda esille huoltojen yhteydessä esiintyneet epäkohdat ja ehdottaa energiansäästötoimenpiteitä. Jos tekniikka on vielä siinä kunnossa, että sitä voi pienellä muutoksella optimoida nykyaikaiseksi, samaan pakettiin saadaan sekä säästöt että toimiva lopputulos. Tässä tilanteessa asiakas yleensä voittaa, sillä kiinteistö pysyy terveenä ja rahaa säästyy.

Samalla asiakas voi luottaa siihen, että kiinteistön tekniikka on myös tulevaisuudessa osaavissa käsissä.

Miten service-palvelut auttavat energiansäästössä?

Kun koneet ja laitteet toimivat oikein ja optimaalisesti, energiaa säästyy. Lisäarvona kehitämme ja optimoimme kiinteistöjä toimimaan niiden nykyisellä tekniikalla entistäkin taloudellisemmin.