Bravidan arvot näkyvät päivittäisessä tekemisessä

Bravida on tehnyt asiakaskokemuskyselyn selvittääkseen, miten yhtiön arvot näkyvät päivittäisessä asiakastyössä. Kyselyn tavoitteena on löytää parhaat tavat viedä Bravidan arvot esityskalvoilta aidoiksi teoiksi.

Uutiset

Asiakaskokemuskyselyn haastattelut tehtiin huhti-toukokuussa 2024. Kyselyn keskeiseksi teemaksi valittiin Bravidan arvojen – ammattimaisuus, vastuullisuus, yksinkertaisuus ja oma-aloitteisuus – näkyminen työssä ja tekemisessä.

”Asiakaskokemuskyselyn kohderyhmä oli tiivis, koska kyselyn itseisarvo ei ollut otannan koko vaan se, että pystymme hyödyntämään sen mahdollisia löydöksiä tehokkaasti”, kertoo Bravidan yksikönjohtaja Joni Salo.

”Nopeasti tiivistettynä kyselyn lopputulos oli hyvin positiivinen. Pystymme pitkälti toteuttamaan sen, mitä lupaamme. Toisin sanoen, elämme kuten sanomme.”

Salo arvioi, ettei Bravidan toimialalla ole suuria eroavaisuuksia eri toimijoiden välillä.

”Tekemämme asiakaskokemuskysely auttaa meitä ymmärtämään, miten sijoitumme suhteessa kilpailijoihimme. Voimme sitä kautta kehittää myös palveluvalikoimaamme, mutta siinä on kyse pidemmän aikavälin kehitystyöstä”, Salo kertoo.

Ammattimaisuus ja yhteistyön helppous sai kiitosta

Bravida sai tutkimuksessa parhaat palautteet muun muassa ammattimaisuudestaan ja yhteistyön helppoudesta.

”Nykyään ammattimaisuus ei ole enää itsestäänselvyys. Perinteinen ammattiylpeys uhkaa olla katoavaa kansanperinnettä. Meille ammattimaisuus on yksi arvoistamme, ja sen vuoksi painotimme sitä haastatteluissa. Ammattimaisuus sisältää myös sen, että palvelumme on tasalaatuista ja toimitusvarmuus kohdallaan”, Salo sanoo.  

Salo muistuttaa, että ammattimaisuuteen sisältyy kyky kertoa asiakkaalle myös asioista, joita tämä ei ole osannut kysyä. Asiakkaalle pitää osata tarjota apua myös tilatun työn ulkopuolelta, jos tarve tunnistetaan.

”Haluamme olla asiakkaillemme aktiivinen kumppani, joka pyrkii edistämään yhteistyötä. Voimme tuoda uusia näkökulmia ja löytää lisäarvoa tekemisestä, mitä yhteistyön alussa ei osattu ajatellakaan”, Salo pohtii. 

Asiakaskokemuskyselystä kävi ilmi, että Bravidan asiakkuudenhoito on parantunut viime vuosina. Kyseessä ei ole sattuma.

”Pari vuotta sitten lisäsimme tietoisesti paukkuja asiakkuudenhoidon kehittämiseen. Tapaamme nyt entistä useammin asiakkaitamme ja kuuntelemme, miten voisimme parantaa entisestään. Viimeksi kuluneen vuoden aikana olemme jo nähneet tuon projektin vaikutukset. Kyseessä on selkeä strateginen päätös”, Salo kertoo.

Vastuullisuus näkyy arjessamme

Yksi asiakastyytyväisyystutkimuksen kysymyksistä koski vastuullisuuden näkyvyyttä Bravidan asiakastyössä. Salo myöntää, ettei aihe ole aivan yksinkertainen.

”Vastuullisuus voi olla kyselyyn vastaajille hankalasti hahmotettava asia. Puhutaanko esimerkiksi ympäristövastuullisuudesta, liiketoiminnan vastuullisuudesta vai kaikesta yhtenä kokonaisuutena”, Salo summaa.

Tavoitteenamme on auttaa asiakkaitamme päivittäin saavuttamaan heidän omat vastuullisuustavoitteensa. Esimerkkisi automaation, ilmastoälykkäiden energiaratkaisuiden, säännöllisen huollon ja kestävien materiaalivalintojen avulla kiinteistöstä saadaan älykkäämpi ja resurssitehokkaampi, ja se voi luoda lisäarvoa pitkään.

”Yksinkertaisimmillaan vastuullisuudessa on kyse omasta tekemisestä ja työstä vastuun ottaminen. Tuomme jatkossa vastuullisuutta enemmän esille päivittäisessä työskentelyssämme. Kun teemme sen mitä olemme luvanneet ja siinä ajassa minkä olemme sopineet, toimimme aina vastuullisesti”, Salo päättää.