Stressitön linjasaneeraus – Bravidan projektikoordinaattorit asukkaiden tukena

Taloyhtiön linjasaneeraus herättää usein kysymyksiä ja huolta. Bravidan KVR-urakoissa asukkaat voivat huokaista helpotuksesta, sillä heillä on tukenaan nimetyt projektikoordinaattorit. Pääkaupunkiseudulla käytössä oleva malli on ainutlaatuinen. Se on suunniteltu juuri asukkaiden tarpeita varten ja saanut runsaasti kiitosta.

Uutiset

KVR-urakassa, eli kokonaisvastuu-urakassa, Bravida vastaa projektin kaikista vaiheista suunnittelusta toteutukseen. Tämä vähentää taloyhtiön vastuuta ja varmistaa, että urakka etenee hallitusti. Bravidan linjasaneerauksissa KVR-malli tuo lisäksi asukkaille hyötyä: selkeää viestintää ja heidän tarpeidensa huomioimista alusta loppuun.   

Bravidalla projektikoordinaattorit toimivat linkkinä työmaan ja asukkaiden välillä. He vastaavat asukkaiden kysymyksiin, tarjoavat henkilökohtaista tukea ja neuvontaa sekä varmistavat, että saneeraus etenee suunnitellusti.  

"Asukkaat arvostavat sitä, että voivat aina kysyä neuvoa meiltä. Saamme usein kiitosta siitä, kuinka helppoa ja selkeää yhteistyö on ollut. Olemme asukkaille luotettava tukipilari remontin aikana”, kertoo Sissi Silovaara, yksi Bravidan kolmesta projektikoordinaattorista.  

Projektikoordinaattorit tekevät tiivistä yhteistyötä urakan työnjohtajien kanssa. He toimivat työnjohtajan vasempana kätenä: he tukevat työnjohtajia tarvittaessa ja sopivat asukkaiden kanssa yksityiskohdista, jotta työnjohtaja voi keskittyä työmaan muihin asioihin.   

Rauhallisesti remontin läpi  

Bravidan projektikoordinaattoreilla on pitkä kokemus linjasaneerauksista. He ohjaavat asukkaita askel askeleelta läpi urakan.  

“Ensimmäiset tiedotteet saneerauksesta voivat joskus stressata asukkaita. Me varmistamme, että kaikki tarvittavat tiedot tulevat heille oikeaan aikaan. Asukkaat voivat luottaa siihen, että kokonaisuus sujuu suunnitellusti ja meihin voi olla helposti yhteyksissä”, projektikoordinaattori Anu Utriainen painottaa.  

"Moni saattaa ajatella, että linjasaneeraus on suuri ja stressaava projekti. Todellisuudessa kaikki hoituu järjestelmällisesti ja selkeästi. Hyvällä viestinnällä olemme onnistuneet tuomaan asukkaille levollisuutta ja mielenrauhaa”, Silovaara jatkaa.  

Asukkaiden odotukset viestinnästä ovat muuttuneet koronapandemian jälkeen. Nykyään monet asiat hoituvat verkossa, mikä on vähentänyt stressiä ja tehnyt prosessista joustavamman.  

"Meillä on toki edelleen huoneistokatselmuksia ja tapaamisia, mutta digitaaliset ratkaisut ovat helpottaneet viestintää. Asioista sopiminen esimerkiksi sähköpostitse on monille joustava vaihtoehto”, Utriainen toteaa.  

Sisustustuntemuksesta apua asukastyöhön  

Sekä Silovaara että Utriainen ovat opiskelleet sisustusta Stadin ammattiopistossa. Tausta auttaa heitä ymmärtämään asukkaiden tarpeita ja hahmottamaan remontin esteettisiä ja käytännön näkökohtia.  

"Kun on perehtynyt sisustuksen maailmaan, osaa ehkä paremmin nähdä, miltä lopputulos asukkaiden näkökulmasta näyttää ja mitä he saattavat kaivata. Se on ollut ehdottomasti hyödyksi tässä työssä”, Silovaara kertoo.  

Bravidan projektikoordinaattoreiden asukkaille tarjoama tuki on parantanut merkittävästi linjasaneerausten toteutusta pääkaupunkiseudulla.  

“Vaikka remontti hetkellisesti muuttaa arkea, on hienoa nähdä, miten voimme tukea asukkaita urakan aikana ja parantaa heidän arkeaan. Asukkaiden tyytyväisyys on palkitsevinta”, Utriainen summaa.