GreenHub tuo päästövapaat palvelutoimitukset kiinteistöhuoltoon
Bravidan vuonna 2021 lanseeraama GreenHub-palvelu on innovatiivinen kiinteistönhuoltopalvelu, jonka ydinidea on vähentää kiinteistöhuollon ilmastopäästöjä ekologisten kulkuvälineiden avulla.
Uutiset

Merkittävä osa kiinteistöhuollon ilmastopäästöistä syntyy liikuttaessa asiakaskohteeseen. GreenHub-palvelu perustuu keskeisellä sijainnilla olevaan hubiin, josta henkilöstö matkaa kohteeseen mahdollisimman päästövapaasti.
Kun kohteiden välillä tehtävät siirtymät suoritetaan sähkökäyttöisillä kevyen liikenteen kulkuvälineillä tai jopa kävellen, pienentää se merkittävästi kiinteistöhuollon synnyttämää ilmastokuormaa.
”GreenHub on oivallinen tapa vähentää dieselpakettiautojen käyttöä kiinteistönhuoltoalalla. Palveluidean taustalla on halumme edistää YK:n asettamien kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamista vuoteen 2030 mennessä”, sanoo Bravidan pääkaupunkiseudun service-yksikön projektipäällikkö Mikko Hiipakka.
GreenHub-palvelu on tällä hetkellä tarjolla pääkaupunkiseudulla ja Tampereella, mutta palvelun laajentaminen muihin suuriin kaupunkeihin nähdään isona mahdollisuutena. Nykyasiakkailta saadun palautteen perusteella palvelun laajentaminen on ajankohtaista.
”Asiakaspalaute on ollut vain positiivista. He ovat olleet hyvinkin tyytyväisiä, koska he voivat laskea toimintamallin tuomat päästövähennykset omiin päästötavoitteisiinsa. Vaikea tästä on asiakkaiden olla huonoakaan mieltä, sillä eihän meidän liikkumisemme näy heille ollenkaan”, Hiipakka sanoo.
GreenHub voi nopeuttaa vasteaikoja
GreenHub ei vaikuta palvelutasoon, sillä huoltoväki saa kuljetettua kaiken tarpeellisen mukanaan sähköpyörillä. Yleisimpiä kiinteistöhuollossa tarvittavia tarvikkeita säilytetään kohteissa, ja harvinaisemmat tavarat tilataan joka tapauksessa erikseen.
”Palvelutaso ei GreenHubin myötä ainakaan heikkene. Se mahdollistaa jopa entistä nopeammat siirtymiset kohteisiin, kun sähköpyörän kanssa ei jäädä niin helposti jumiin liikenneruuhkaan. Myös pysäköintipaikat löytyvät helpommin. Kiireellisissä vikatilanteissa nopea reagointi voi tuoda asiakkaalle merkittäviä kustannussäästöjä”, Hiipakka sanoo.
GreenHub-palvelun parissa työskentelee Bravidalla kymmenkunta henkilöä, joiden palaute on yhtä positiivista kuin asiakkaidenkin.
”Oman väen keskuudesta ei ole soraääniä kuulunut. Osa työntekijöistä on ollut jopa innoissaan, kun on saanut sähköpyörän tai -auton alleen. Pitäähän tätä ideaa myydä heille etukäteen, ettei kulkutapa tule yllätyksenä”, Hiipakka hymyilee.
Vielä toistaiseksi GreenHub on päästötön poikkeus kiinteistöhuoltopalveluissa. Nykytila on kuitenkin vasta alkusoitto Bravidan matkalla kohti vihreämpää tulevaisuutta.
”Tavoitetasomme on se, että GreenHub on tulevaisuudessa normaali ja kaikki liikkumisemme päästötöntä. Se ei välttämättä ole täysin mahdollista, mutta pyrimme mahdollisimman lähelle nollapäästöjä. Tavoittelemme ilmastoneutraaliutta koko arvoketjussa vuoteen 2045 mennessä”, Hiipakka summaa.
Lisätietoja:
Mikko Hiipakka
Projektipäällikkö, Bravidan pääkaupunkiseudun service-yksikkö
Puh: +358 41 731 4681
mikko.hiipakka@bravida.fi