Marko Holopaisen aikaa Bravidan toimitusjohtajana värittävät vauhdikas kasvu ja yrityksen ulkopuoliset tapahtumat

Bravidan toimitusjohtaja Marko Holopainen aloitti työnsä Bravidan riveissä maaliskuussa 2018. Hän ei siis ole kulkenut Bravidan mukana koko kymmenen vuoden taivalta, mutta hänen seitsemän vuoden Bravida-taipaleeseensa mahtuu monenlaisia käänteitä. 

Uutiset Bravida 10 vuotta Suomessa

Kesäkuussa 2015 Suomessa toimintansa aloittaneen Bravidan ensimmäiset vuodet Suomessa sisälsivät paljon yrityskauppoja, jotka laajensivat yhtiötä eri puolille Suomea. Tahti ei ole sen jälkeen juurikaan hiljentynyt, vaan Bravida on jatkanut laajentumistaan – myös uusille toimialoille.

”Bravidan liikevaihto on kasvanut 77 miljoonasta eurosta 218 miljoonaan euroon viimeisen seitsemän vuoden aikana. Samassa aikaikkunassa työntekijämäärämme on noussut alle 500:sta yli tuhanteen. Olemme laajentuneet useille uusille paikkakunnille, kuten Ouluun, Turkuun, Lappeenrantaan, Lahteen, Imatralle ja Kouvolaan”, sanoo Bravidan toimitusjohtaja Marko Holopainen.

Uusia toimialoja on päätynyt Bravidan valikoimaan erityisesti 2020-luvulla. Teollisuusputkistot ja -sähköistys, automaatio-osaaminen ja aurinkoenergiabisnes ovat nykyään merkittävä osa Bravidan palvelukarttaa.

”Vuonna 2021 investoimme yrityskaupan kautta automaatioliiketoimintaan, jonka ansiosta meidän automaatio-osaajiemme pääluku on kasvanut melkein sataan henkilöön. Teollisuusputkistoihin laajennuimme samana vuonna ostamalla prosessiputkistoja urakoivan yrityksen. Molemmat ovat olleet isoja askelia palvelutarjontamme laajentamisessa”, Holopainen sanoo.

”Jo hieman aikaisemmin, vuonna 2020 laajensimme myös aurinkoenergiasektorille. Sen myötä olemme toimittaneet ja asentaneet aurinkopaneeleja ja akustoja pientaloihin.”

Koronapandemiaa ei voi sivuuttaa

2020-luvusta kirjoitettaessa ei koronapandemiaa voi sivuuttaa juuri missään asiayhteyksissä. Koronapandemia vaikutti myös Bravidan toimintaan.

”Linjasaneeraukset, jotka tehdään ihmisten kodeissa, olivat erityisen haastavia pandemian aikana, kun ihmiskohtaamisia piti rajoittaa. Projekteja jouduttiin jopa keskeyttämään tai viivästyttämään”, Holopainen muistelee.

Kuten kaikkialla muuallakin, myös Bravidalla etätyöskentely yleistyi koronan myötä. Tämä näkyi erityisesti Uudellamaalla, jossa toimisto oli pari kuukautta melko tyhjillään.

”Kummasti sitä jo parin kuukauden aikana ehtii unohtaa, millainen ympäristö on toimisto, jossa on paljon väkeä. Kyllähän sitä koronan aikaan olimme varpaillamme vähän kaikesta hygieniaan liittyvästä. Mehän otimme käyttöön kyynärpäätervehdykset silloin”, Holopainen sanoo.

”Jos jokin yksittäinen asia tai sattumus pitää omalta Bravida-uralta mainita, niin kyllähän se korona on ollut mielenkiintoisin muutos, vaikkakaan ei mukava sellainen”, Holopainen jatkaa.

Maailmantilanne heijastuu myös Bravidan arkeen

Euroopan poliittisen tilanteen selkeytyminen ja rauhoittuminen vaikuttaisi positiivisesti liiketoimintaan ja yritysmaailmaan. Rauha Euroopassa olisi tärkeää kaikille, niin inhimillisesti kuin talouden ja markkinoidenkin kannalta.

”Jos saisin jotain pyytää, niin ensimmäinen toive olisi Euroopan tilanteen selkeneminen. Se vaikuttaa niin paljon meidänkin arkipäiväämme Bravidalla ja on yllättävän paljon tapetilla. Suomi on maantieteellisesti aika ikävässä paikassa”, Holopainen tuumii.

Sodalla on ollut suoria vaikutuksia yritysten toimintaan. Bravidan liiketoiminnassa näkyvimpiä muutoksia ovat olleet energian ja materiaalien hintojen nouseminen, mikä on tehnyt markkinatilanteesta haasteellisen.

”Olemme pyrkineet sopeutumaan tilanteeseen ja jatkamaan työtämme entiseen malliin. Merkittävät hinnankorotukset ja materiaalien saatavuuden heikkeneminen ovat kieltämättä tuoneet haasteita. Peli on muuttunut kuluvalla vuosikymmenellä ja merkittävästi sodan alkamisen jälkeen, ja talous on sukeltanut alaspäin”, Holopainen sanoo.

Kestävä kehitys ohjaa tekemistä

Yksi merkittävä muutos viime vuosien toiminnassa on kestävän kehityksen roolin kasvaminen sekä Bravidalla että toimialalla laajemminkin.

”Talotekniikka vaikuttaa merkittävästi rakennusten päästöihin ja energiankulutukseen. Ei olekaan yllätys, että energiansäästöön liittyvät projektit ovat lisääntyneet. Olemme erikoistuneet energiankäytön optimointiin ja kulutuksen vähentämiseen”, Holopainen kertoo.

Bravidan tavoitteena on saavuttaa ilmastoneutraalisuus koko arvoketjussa vuoteen 2045 mennessä. Se on tavoite, joka ohjaa Bravidan kestävän kehityksen strategiaa ja lisää energiansäästöprojekteja.

”Nykyisessä taloustilanteessa investoinnit ovat hiljentyneet, mutta olen varma, että kassavirtojen komistuessa nähdään muun muassa aurinkoenergia- ja energiansäästöprojekteja jälleen enemmän”, Holopainen ennustaa.

”Yksi tämän vuosikymmenen selkeä muutos on myös sähköajoneuvojen yleistyminen Bravidan autokalustossa. Tavoitteenamme on, että vuoteen 2026 mennessä 60 prosenttia yrityksen autokannasta on sähköautoja”, Holopainen jatkaa.

Hyvien muistojen kautta kohti tulevaisuutta

Vaikka viime vuodet ovat olleet monessa mielessä haastavia, mahtuu Holopaisen Bravida-vuosiin monia hyviä kokemuksia. Erittäin mieleenpainuvana kokemuksena hän muistelee emoyhtiön satavuotisjuhlia Tukholmassa.

”Olimme TV-studiossa, josta lähetettiin tunnin lähetys kaikille Bravidan konttoreille. Se on jäänyt todella hyvin mieleen. Oli hyvä juontaja, bändi esiintymässä, ja kaikilla oli oikein hauska ilta. Kaikki oli todella hyvin järjestetty, kyllä ruotsalaiset vaikuttavat osaavan tuollaiset hommat”, Holopainen muistelee.

”Onhan tässä vuosien mittaan väki vaihtunut tai ainakin ihmisiä on tullut paljon lisää. Se on rikkaus. Tulee uudenlaisten ihmisten näkemyksiä, osaamista ja ennen kaikkea uusia persoonia. Se on sellainen rullaava sattuma, jonka seurauksena yritys on kasvanut myös henkisesti”, Holopainen pohtii.

Viisi vuotta sitten Bravidan tavoitteena oli kasvaa tulevaisuudessa toimialan johtavaksi yhtiöksi, joka yhdistetään edelläkävijyyteen, laatuun ja luotettavuuteen. Miten tilanne tämän tavoitteen osalta on edennyt viiden viimeksi kuluneen vuoden aikana?

”Voin vilpittömästi todeta, että kaikki nuo adjektiivit ovat päteviä. Olemme kasvaneet merkittävästi, vaikka emme vielä olekaan alan johtava yhtiö. Pidän todella paljon meidän When it just works -visiosta. Jos pääsemme siihen asiakkaidemme, yhteistyökumppaneidemme ja oman väen kanssa, niin silloin voimme olla tyytyväisiä”, Holopainen päättää.